Nouns in Groups – английска граматика

Съществуват 3 основни начина, по  които може да съчетаваме съществителните имена в английския език, така че едното да определя друго:

1. Съществително + съществително (noun + noun):

  • a bicycle factory
  • a war film
  • the table leg

2. Noun + ’s + noun:

  • my sister’s car
  • a bird’s nest
  • cow’s milk

3. Съществително + предлог + съществително (noun + preposition + noun):

  • the top of the page
  • a man from London
  • a book on modern music
  • a feeling of disappointment

Примерно упражнение по темата от системата на „Кабината“:

За съжаление, точната разлика между трите структури в английския език е сложна и трудна за анализиране – това е една от най-трудните области в английската граматика.

Използваме структурата noun + s + noun за да говорим за части от телата  на хората  и животните.

За части от неодушевени предмети обикновено използваме структурата noun + noun. Напр.:

The table leg; NOT the table’s leg.

С думи като top, bottom, front, back, side, inside, outside, beginning, middle, end, part е предпочитана структурата noun + preposition + noun.

The top of the page (not: the page top)

The back of the bus (not: the bus back)

The bottom of the glass (not: the glass bottom)

The end of the film (not: the film end)

Съществуват и следните изключения:

The water’s edge

The seaside

The roadside

A mountain top.

Структурата noun + preposition + noun се използва обикновено в думи, отнасящи се за единици, селекция  и натрупвания / колекции (units, selections and collections), като piece, slice, lump, bunch, blade, pack, herd, flock, group и so on. Напр.:

A piece of paper

A bunch of flowers

Още статии за английска граматика

Научете английски от вкъщи в удобно за вас време:

Английска граматика: Linking Expressions

Linking expressions – думи и словосъчетания в английския език, които  се използват за свързване на идеи и изречения.

Приложение на свързващите думи и фрази:

  • Изразяване на връзки между идеи;
  • Свързване на 2 или повече изречения;
  • Контрастиране на идеи;
  • Изразяване на причината за дадено нещо.

Writer’s purpose

Linking words and phrases

To add an idea
in addition, furthermore, moreover, also
To show time or sequence
meanwhile, first, second, then, next, later, finally
To contrast
however, nevertheless, though, in contrast, on the other hand
To show result
therefore, thus, consequently, as a result
To emphasize
in fact, of course, indeed, certainly
To provide an example
for example, for instance
To generalize or summarize
in general, overall, in short

Примерно упражнение по темата от системата на „Кабината“:

Най-честите употреби на linking expressions в английския език:

Добавяне на допълнителна информация или акцентиране върху нещо.

It’s crowded and expensive

  • And
  • In addition
  • As well as
  • Also
  • Too
  • Furthermore
  • Moreover
  • Apart from
  • In addition to
  • Besides

Контрастиране на идеи: изразяване на противоположна идея.

It was raining, but we went to the beach.

In spite of the cold, she went out in shorts.

  • But
  • However
  • Although / even though
  • Despite / despite the fact that
  • In spite of / in spite of the fact that
  • Nevertheless
  • Nonetheless
  • While
  • Whereas
  • Unlike
  • In theory… in practice…
  • On the contrary

Причина и резултат: изразяване на причината за нещо или на резултатът от нещо.

Because it was raining, we stayed home.

  • Therefore
  • So
  • Consequently
  • This means that
  • As a result
  • Because
  • Because of

Цел: за изразяване на цел.

Melanie was hurrying to catch her bus.

We have to borrow money in order to pay our bills.

  • To
  • In order (not) to, so as (not)to ( more formal)
  • So that
  • For

Сравнение:

Yesterday it was freezing cold, while today it’s quite warm.

I don’t want to be late for the meeting. On the other hand I don’t want to get there too early.

  • Whereas
  • While
  • On the other hand
  • Just As

Даване на примери:

I think Henry is a rude. He shouts at waiters, for example / for instance.

  • For example
  • For instance

Условности / Условни наклонения:

Betty might buy a car if she passes her test.

You won’t learn to use a keyboard properly unless you practice.

If you drive, don’t drink.

  • If
  • In the even that
  • Otherwise
  • Unless
  • In case

Свързване на последователни идеи:

Firstly, I began my education in London.

After that, we knew that there would be no problem!

In the end, he decided to postpone the project.

Beginning:

  • Firstly
  • First of all
  • To start off with
  • Initially

Continuing:

  • Then
  • After that
  • Next
  • As soon as / When + full clause
  • … but then
  • Immediately

Ending:

  • Finally
  • In the end
  • Eventually
  • Lastly

Причина:

The shop was closed due to illness.

The match has been cancelled because of the weather.

  • Because of
  • Due to
  • Owing to
  • in view of

Време: Използване на сегашно просто време за бъдеще.

As soon as Laura had left the house, it started to rain.

My leg hurts when I walk

  • As soon as = Immediately after
  • After = Later than
  • Before = earlier than
  • When =At the time
  • Since = From the time
  • As/ while = During the time.

Други свързващи думи / изрази:

  • Rephrasing: In other words.
  • Correcting yourself: I mean / Or rather
  • Dismissing something: Anyway
  • Supporting a statement: After all
  • Changing the subject: By the way

We play basketball. I mean volleyball.

It is a nice day, isn’t it? …Yes, beautiful. By the way, have you seen Melanie?

Още статии за английска граматика

Научете английски от вкъщи в удобно за вас време:

Linking Verbs – свързващи глаголи

Свързващите глаголи в английския език не изразяват действие. Вместо това, те  свързват подлога (на глагола) с допълнителна информация за него. Например:

Keila is a shopaholic.

„Is” не е нещо, което Keila може да върши. „Is” свързва подлога (Keila) с допълнителна информация за нея, а именно – че скоро ще се наложи тя да заплати голяма сметка по кредитната си карта.

During the afternoon, my cats are content to nap on the couch.

„Are” не е нещо, което котките може да вършат. „Are” свързва подлога (котките) с нещо, което е казано за тях – че ще имат удоволствието да спят на меката  мебел.

After drinking the old milk, Vladimir turned green.

„Turned” свързва подлога (Vladimir) с нещо, изказано за  него – че ще се нуждае от таблетка медикамент против стомашни киселини.

A ten-item quiz seems impossibly long after a night of no studying.

„Seems” свързва подлога (a ten-item quiz) с нещо, което е казано за последните – че трудността им зависи от подготовката, не от обема им.

Irene always feels sleepy after pigging out on pizza from Antonio’s.

„Feels” свързва подлога (Irene) с нейното състояние на сънливост.

Следните глаголи са истински свързващи  глаголи в английския език: be (am, is, are, was, were, has been, are being, might have been, etc.), become и seem. Те винаги са в ролята на свързващи.

Дейни глаголи (Action verbs)

Глаголи в английския език, които може да бъдат използвани както като свързващи, така и като не свързващи са: appear, feel, grow, look, prove, remain, smell, sound, taste и turn. В едни случаи изброените са свързващи, а в други дейни глаголи.

Примерно упражнение по темата в „Кабината„:

Различаване на свързващи и дейни глаголи

Ако am, is, или are може да бъдат заместени с друг глагол в изречение по начин, по който то да звучи логично, значи че е свързващ.

Ако след заместването, изречението  не е смислено, значи че глаголът е деен. Например:

Sylvia tasted the spicy squid eyeball stew.

Sylvia е ястието (stew)? Със сигурност не. Следователно в това изречение „tasted” е деен глагол – нещо, което Sylvia върши.

The squid eyeball stew tasted good.

The stew is good – глаголът е свързващ.

I smell the delicious aroma of a mushroom and papaya pizza baking in the oven.

I am the aroma – не е възможно – следователно в това изречение smell е деен глагол.

Описаното заместване не е приложимо за appear. Когато се използва appear е необходимо да бъде анализирана функцията на глагола.

Swooping out of the clear blue sky, the blue jay appeared on the branch.

Appear е нещо, което синята сойка (the blue jay) може да върши.

The blue jay appeared happy to see the bird feeder.

В този случай appeared свързва подлога (синята сойка) със състояние на съзнанието – щастие.

Още статии за английска граматика

Научете английски от вкъщи в удобно за вас време:

Започване на обучение до месеци след одобрение

Ако се притеснявате относно забавяне на дистанционното обучение по Аз мога повече, е необходимо да знаете, че имате право да започнете курс дълго време, дори месеци, след получаване на Уведомление.

Доставчикът има право (със съгласието на курсиста) да забави започването на обучението по „Аз мога повече“ за дълъг период следполучаване на ваучера.

За целта е необходимо да изпълните следната процедура и да изчакате старта:

  • Получаване на Уведомление,
  • Предоставяне Уведомлението на доставчика в 30-дн. срок (вижте по-долу);
  • Подпечатване на Уведомлението от доставчика на обучение;
  • Предоставяне подпечатаното Уведомление в бюрото по труда.

Не съществува риск одобреният кандидат да загуби правото си на обучение по „Аз мога повече„, ако изпълни описаната процедура.

30-дневна валидност на Уведомлението

Наложително е обаче да предоставите Уведомлението на доставчика в 30 дневен срок след издаването му. След изтичане на този срок, ако не сте предоставили Уведомлението на доставчик, имате право незабавно да го подновите за още 30 дни.

Онлайн обучение в „Кабината“

Видео на онлайн упражнения от „Кабината“

Как изглежда виртуалната ни класна стая

 

Защо хората учат български, според американка

Американската писателка Александра Уитакър, която живее в България разказва по забавен начин защо според нея хората учат български език – вижте видеото със субтитри на български и разберете защо.

Alexandra Whitaker е писателка и собственик на малък хотел, която се е установила в България с нейния съпруг и дъщеря й. Преди това  е пътешествала.

Онлайн обучение в „Кабината“

Вече може да докладвате грешки в тестовете ни

От началото на тази седмица във всички тестове на „Кабината” вече има инструмент за докладване на грешки.

При click върху линк „докладвай за грешка в този учебен материал” се отваря прозорец, в който потребителят въвежда грешката, която желае да докладва, след което я изпраща.

Услугата е достъпна във всички тестове и за всички курсисти.

След изпращане на доклада за грешка, курсистът получава обратна връзка по е-поща.

Hot-spot тестове и инструмент за учене на думи по немски

От 26 ноември (понеделник) в системата ни за онлайн обучение са добавени инструмент за учене на думи и hot-spot тестове по немски език.

Миналата седмица в учебния ни материал по немски език бяха добавени видео уроци за нива А1 и А2, като скоро  ще бъдат добавени и за ниво B1.

Hot-spot тестовете са много кратки, като в тях потребителят отбелязва картинка, отговаряща на дума. След валидиране на екрана се показват правилните отговори.

Инструментът за учене на думи по немски език позволява курсистът да чуе избрана от него дума, да запише произношението си, да го прослуша и след това да го сравни с правилното. Към всяка дума има и обозначаваща я съответна картинка.

 

 

Вече видео уроци и по немски език

В курсовете ни по немски език – нива А1 и А2, вече има видео уроци.

Видео уроците са обяснения (с примери и упражнения) от преподавател на учебния материал, който се преподава в „Кабината”.

Обучаващите се разполагат с възможността да гледат видео уроците, когато и от където пожелаят (стига да имат достъп до интернет). Може да  се гледат и от мобилни устройства с операционна система Android.

Скоро ще има видео уроци и на учебния материал от ниво B1

Ниво А1е за начинаещи, а А2 е за средно напреднали.

Записите са направени от lehrerin Snezhana.

Примерни screenshot-ове на уроците:

Онлайн обучение в „Кабината“

Видео на онлайн упражнения от „Кабината“

Как изглежда виртуалната ни класна стая

 

Одобрение по Аз мога повече – от 07.11 т.г. до март 2013 г.

Според информацията в регионалните медии и споделеното във Facebook страницата ни, посветена на програма „Аз мога повече“ , сроковете за одобрение в различните бюра по труда са различни и можем само да предполагаме, че зависят предимно от броя кандидатствали в дадена община.

Запитахме последователите ни във Facebook (вж. тук и тук) какви срокове за евентуално одобрение са им били съобщени по време на подаване на документите за кандидатстване и на основата на тези отговори, в които са цитирани и населени места, предполагаме, че колкото по-малко е дадено населено място (съответно и малък брой кандидати), толкова по-кратки са сроковете, както и обратното – за големите градове, и преди всичко София, съобщените срокове са до март 2013 г.

Според публикациите в регионални медии в някои населени места (сред  които няма големи градове), вече са обявени списъци с одобрени кандидати.

Крайният срок за кандидатстване беше 2 ноември, като не е съобщава информация дали програмата ще бъде продължена.

Списък на публикации в регионални медии:

Ще ви бъдем благодарни, а и ще бъдете полезни за останалите кандидати, ако съобщите и вие дали вече сте одобрени, от кое БТ, или кога са Ви казали, че ще получите Уведомление.

Онлайн курс по бизнес етикет в „Кабината“

От 1 ноември 2012 г. „Кабината“ предлага онлайн обучение по бизнес етикет. Курсът е с продължителност 2 седмици.

Води се от Милена Хлебарова, която е водещ експерт по етикет и протокол у нас и основател на собствена школа за обучение.

Тя е популярен източник за медиите и участва в различни телевизионни и радио предавания като консултант по тематиката.

Подробности можете да научите в сайта на курса, да следите новостите и интересна информация по темата във Фейсбук страницата му и в блога на „Кабината“.

Курсът не се предлага по „Аз мога повече“ .

Ще се радваме да отговорим на всичките Ви въпроси, зададени по време на ежеседмичните уебинари по темата, водени от Милена Хлебарова, в коментарите под статията и във Фейсбук страницата на курса.

Цената при записване до 1 декември е само 59 лв.!

Какво съдържа обучението?

Ще научите как да:

  • се запознавате;
  • се ръкувате;
  • оставите първоначалното добро впечатление;
  • подавате достоверната вербална и невербална информация за себе си;
  • проведете на ниво делова вечеря с бизнес партньор;
  • пиете вино или да се храните, като използвате правилно приборите на масата;
  • се обличате, без да похарчите състояние;
  • пътувате в командировка и
  • да обърнете прекараните в път часове в полезно време за бизнеса си;
  • накарате партньорите си да се съгласяват лесно с вашите бизнес предложения и да ги
  • убеждавате бързо в успешността на бизнес тезите си.
  • изглеждате неотразими и с подходящ външен вид;
  • да печелите приятели и партньори за каузите си.

Теми, застъпени в курса:

  • Как да се държим в обществото?
  • Как да водим делови разговор?
  • Бизнес обяд
  • Как да се държим на служебно пътуване?
  • Как да се облечем подходящо за официален повод?
  • Какво е това коктейл?
  • Колебание в поведението на индивида в и извън работна среда
  • Каква е ролята на съвременните средства за комуникация при общуването в делова среда и извън нея?
  • Как да поднесем или приемем подарък?
  • Аксесоарите в нашия гардероб
  • Как да се държим в офиса?

Началните дати в сайта ни са само ориентировъчни

Началните дати за езиковите курсове, посочени в сайта ни, са само ориентировъчни, тъй като можете да се запишете при нас по всяко време и да започнете дадено ниво.

На всеки приблизително 1 мес. нивата в „Кабината“ започват отначало (от 1-ви урок).

В „Кабината“ имате достъп до всички нива и виртуални класни стаи и можете да сменяте Вашето ниво по всяко време.

Началните дати за Курсистите, които се обучават по програма „Аз мога повече„,  са фиксирани, като обучаващите се могат само да избират между тях и ако не успеят да започнат от една дата, разполагат с възможност да започнат от следващата (ако се налага, с удължаване на валидността на уведомлението).

Обучаващите  се по  „Аз мога повече“ имат достъп до всички виртуални класни стаи, но трябва да преминават задължителните си материали за седмицата от указаното място.

Английска граматика

Онлайн обучение в „Кабината“

Видео на онлайн упражнения от „Кабината“

Как изглежда виртуалната ни класна стая

Определителни и неопределителни съставни наречия

Определителните съставни наречия (relative clauses), наричани в английския език още dentifying relative clauses или restrictive relative clauses, предоставят детайлна информация, определяща даден израз.

Определителните съставни наречия не се поставят в кавички.

Представете си напр., че Том е в едно помещение с пет момичета. Едно от тях разговаря с него и Вие питате Ваш приятел дали познава момичето. В този случай съставното наречие определя кое от петте момичета имате предвид.

Do you know the girl who is talking to Tom?

Определителните съставни наречия често са използвани и в определения.

A seaman is someone who works on a ship.

Обективните местоимения в определителните съставни наречия може да бъдат пропускани (изречение със съставно наречие без относително местоимение се нарича контактно – Contact Clause).

The boy (who / whom) we met yesterday is very nice.

Непределителните съставни наречия (relative clauses), наричани още non-identifying relative clauses или non-restrictive relative clauses предоставят допълнителна информация за дадено нещо, но без да го определят.

Непределителните съставни наречия се поставят в кавички.

Представете си напр., че Том е в едно помещение с едно момиче. Двамата разговарят един с друг и Вие питате някого дали познава момичето. В този случай съставното наречие е неопределително, защото е очевидно какво имате предвид.

Do you know the girl, who is talking to Tom?

В неопределителните съставни наречия who/which може да не бъдат замествани с that. Необходимо е да бъдат допълнителни местоимения.

Jim, who/whom we met yesterday, is very nice.

Как да съкращаваме съставни наречия

Съставните наречия с who, which и that като местоимение в ролята на подлог, може да бъдат замествани с причастие.

I told you about the woman who lives next door. – I told you about the woman living next door.

Do you see the cat which is lying on the roof? – Do you see the cat lying on the roof?

Още статии за английска граматика

Научете английски от вкъщи в удобно за вас време:

Относителни местоимения – relative pronouns

Относителните местоимения (relative pronouns) в английския език свързват съставното наречие (relative clause) в изречението. Наричат се „relative“, защото свързват (relate) думите, които  определят.

Напр.:

  • The person who phoned me last night is my teacher.

В дадения пример „who“

  • се отнася към човека („person”), който определя и
  • въвежда съставното наречие „who phoned me last night“.

Относителните местоимения в английския език са пет:

  • who;
  • whom;
  • whose;
  • which;
  • that.

Who (подлог) и whom (допълнение) са за хора.

Whose е за притежание.

Which е за неодушевени предмети.

В неопределителните (non-defining) съставни наречия that се използва за неодушевени предмети.

В определителните (defining) съставни наречия that може да бъде използван и за неодушевени предмети, и за хора.

Relative Pronoun
Use
Example
who
subject or object pronoun for people
I told you about the woman who lives next door.
which
subject or object pronoun for animals and things
Do you see the cat which is lying on the roof?
which
referring to a whole sentence
He couldn’t read which surprised me.
whose
possession for people animals and things
Do you know the boy whose mother is a nurse?
whom
object pronoun for people, especially in non-defining relative clauses (in defining relative clauses we colloquially prefer who)
I was invited by the professor whom I met at the conference.
that
subject or object pronoun for people, animals and things in defining relative clauses (who or which are also possible)
I don’t like the table that stands in the kitchen.

Още статии за английска граматика

Научете английски от вкъщи в удобно за вас време:

Съставни наречия – relative clauses

Съставните наречия (relative clauses) в английския език се използват за да предоставят допълнителна информация за дадено нещо, без да бъде започвано ново изречение.

Напр., ако момиче говори с наш приятел и ние попитаме друг наш приятел дали я познава, можем да кажем:

A girl is talking to Tom. Do you know the girl?

Ако зададем само следния въпрос, нашият приятел няма да знае за кое момиче се отнася:

Do you know the girl …

Използвайки относителното местоимение (relative pronoun) who, въвеждаме съставното наречие, определящо момичето:

Do you know the girl who is talking to Tom?

Още статии за английска граматика

Научете английски от вкъщи в удобно за вас време: